Ar pasitikėjimas savimi motyvuoja daugiau dirbti?
1/2/20251 min read


Darbas ir karjera veikia daugybę aspektų žmogaus gyvenime: savęs suvokimui, pasitikėjimui savimi, galimybių asmeniniam augimui. Daugybė tyrimų nagrinėja savivertės įtaką pasiekimams darbe, nerimui ir rizikos apetitui. Dažna nuostata, kad motyvuotas darbuotojas paprastai jaučiasi labiau patenkintas savo darbu, o tai turi įtakos savęs vertinimui. A. Maslow buvo vienas pirmųjų mokslininkų, paneigusių iki tol vyravusį įsitikinimą, kad žmones motyvuoja tik fiziologiniai ir išoriniai veiksniai, ir įtraukė dabar jau plačiai išnagrinėtus psichologinius aspektus motyvacijai. Motyvacija yra esminė jėga, kuri veikia žmonių elgesį kur nors įsitraukti. Vienus žmones motyvuoja labiau vidinis intereso patenkinimas atliekant naujas užduotis ar tiesiog dirbant mylimą darbą, tuo tarpu kitus labiau motyvuoja išoriniai faktoriai, tokie kaip atlygis, paaukštinimai, pripažinimas darbe.
Žmogaus pasitikėjimo savimi jausmas, kuriamas darbovietėje, turi didžiulę įtaką jo motyvacijai, požiūriui ir elgesiui darbe. Darbuotojai, kurių pasitikėjimo savimi lygis sveikas, paprastai jaučiasi saugesni darbe. O darbuotojai, kurie pasitiki savimi ir gali kontroliuoti savo darbą, paprastai jaučiasi labiau patenkinti paprastais dalykais savo darbe. Kitaip tariant, žmonėms, kurių savęs vertinimas sutrikęs, darbe reikia daugiau faktorių, kad jie jaustų pasitenkinimą.
Pasitikėjimas savimi apibrėžia bendrą savęs ir savo gebėjimų bei pajėgumų vertinimą. Viena vertus, pasitikėjimo savimi formavimuisi nepaprastai daug įtakos turi žmogaus asmeninė patirtis bei išgyvenimai bręstant. Ypač pažeidžiamiems asmenims, išorinis pripažinimas darbe tampa esminiu faktoriumi dedant neišsenkančias pastangas siekiant įvertinimo, tiek žodinio, tiek materialaus. Tokius žmones paprastai motyvuoja nauji iššūkiai, sudėtingi projektai. Kita vertus, pasitikėjimo savimi stoka gali kilti iš adekvataus savo įgūdžių vertinimo, kuomet sėkmingos patirtys darbe formuoja vis stipresni savęs vertinimą ir tokiu būdu augina motyvaciją toliau augti bei tobulėti.
Atsakant į klausimą, kaip organizacija gali prisidėti prie motyvuojančios aplinkos vystymo, verta paminėti tradicijų komunikuoti apie darbuotojų pasiekimus bei laimėjimus turėjimą. Taip pat formuoti darbo principus taip, kad darbuotojai turėtų galimybę mokytis iš klaidų nedarydami žalos verslui.
